Rozgrywka podzielona będzie na 9 rund, a każda będzie mieć miejsce w nieco innych, choć wciąż antycznych czasach. Podczas każdej rundy zdobywać będziemy punkty chwały, a edycję zwycięży ten gracz, który łącznie zdobędzie ich najwięcej.
W przeciwieństwie do innych edycji nie będziemy kierować konkretnymi państwami, a ich władcami. Po zakończeniu rundy przeniesiemy się kilka wieków do przodu, dowiemy się co się działo w międzyczasie (co nie wpływa na punktację), a potem po raz kolejny wcielimy się w przywódcę wybranego państwa.
Kryteria przyznawania punktów będą określone przed każdą rozgrywką.
Tak jak na v10 mocną rolę miała odgrywać mechanika, tak na v11 ten element będzie maksymalnie uproszczony. Edycja ma być łatwa, prosta i przyjemna. Działy będą tajne, ale tylko w czasie trwania danej rundy – po jej skończeniu wasze działania zostaną upublicznione.
Jak to zawsze bywa na Borysadzie - państwa tworzymy sami, nie przejmujemy istniejących historycznych, jedynie się inspirujemy.
RUNDA I - około 2540 roku p.n.e
Inspiracja: cywilizacja Sumeru
Posiadamy na początku 5 jednostek zboża, 5 jednostek złota oraz 10 punktów populacji.
Runda składać się będzie z 10 równoległych tur, podczas każdej przedstawię wam wydarzenie na daną turę (wszyscy gracze będą mieli to samo) oraz będziecie mogli podjąć jakąś akcję.
Wymagam odpisu przynajmniej raz na dwa-trzy dni. W innym wypadku tura przepadnie. Jeśli macie mało czasu wystarczy, że określicie najprostsze zadania.
1. Najpierw decydujemy czy część naszej populacji zostanie wojownikami (lub odwrotnie).
Wojownicy nie pracują, ale ich siła wynosi 2 punkty (podczas gdy ludności cywilnej 1).
2. Resztę populacji kierujemy do pracy. Może to być:
- praca na roli (za każdy punkt populacji otrzymujemy jednostkę zboża)
- praca nad inwestycją (patrz niżej)
3. Możemy zbudować trzy inwestycje. Każda wymaga 4 jednostek złota oraz 20 punktów pracy. Punkty pracy to prosta sprawa – każdy robotnik wysłany do pracy wnosi 1 punkt.
- kanał irygacyjny (zboża x2 podczas pracy na roli)
- mury miejskie (+5 punktów obrony podczas wrogiego ataku)
- świątynia (punkty za miasta z narzuconą religią x2)
Nie tracimy inwestycji ani populacji.
Przykład:
Marunos tworzy 3 wojowników. Pozostaje mu 7 populacji. 2 wysyła do pracy na roli (+2 zboża), a 5 do budowy kanału irygacyjnego (5/20).
4. Decydujemy czy nasi wojownicy zostaną w mieście czy ruszą do ataku. Dotarcie do innego miasta i powrót zajmą razem turę.
Nie ma żadnego kombinowania jeśli chodzi o walkę. Zwycięża ten graczy, który razem uzyska większą ilość punktów siły. Obrońcy miast (remis przemawia na ich korzyść) otrzymują dodatkowo 3 punkty siły, każdy cywilny obrońca jest wart 1 punkt, wojownik 2 punkty. Populacji nie tracimy, wraca nam do puli w następnej turze.
5. Jeżeli gracz zdobędzie miasto, otrzymuje całe złoto pokonanego oraz narzuca mu swoje bóstwo (co przynosi dodatkowe punkty na koniec gry, jeśli ta sytuacja się utrzyma).
Przykład:
Marunos atakuje Agona 6 wojownikami (12 siły). Agon ma w mieście 7 cywilów (7 punktów +3 za walkę w mieście). Agon przegrywa. Oddaje Marunosowi całe złoto oraz przyjmuje jego bóstwo.
6. Na mapie znajdą się też oazy. Tak jak wysyłamy wojowników do miast, tak możemy wysłać ich do oazy. Jeżeli uda nam się przejąć kontrolę – uzyskiwać będziemy co turę 1 jednostkę złota, dopóki jej nie utracimy. Po przejęciu kontroli wojownicy wracają do miasta.
7. Możemy też wysyłać posłów do innych miast. Będę pośredniczył w tych dialogach, aby nie ujawnić graczy.
8. Po osiągnięciu 15 jednostek zboża populacja wzrasta o 1 (maksymalnie 15).
Punktowanie na końcu rundy:
- tyle punktów ilu jest graczy minus każde narzucone nam bóstwo; + 3 punkty, jeśli nikt nas nie podbił
- 3 punkty za każde miasto, któremu narzuciliśmy bóstwo, a czego nie dokonał żaden inny gracz
- 2 punkty za każde miasto, któremu narzuciliśmy bóstwo, a czego dokonał inny gracz (jeden)
- 1 punkt za każde miasto, któremu narzuciliśmy bóstwo, a czego dokonało też co najmniej dwóch innych graczy
- 1 punkt za każde 8 jednostek zboża
- 1 punkt za każdą pozostałą jednostkę złota
- dodatkowe punkty zdobyć będzie można podczas wydarzeń turowych
Zastrzegam sobie prawo do zmiany punktacji przed rozpoczęciem gry w zależności od ilości uczestników. Pamiętajcie, że nawet jeżeli zdobędziecie mniej punktów w tej rundzie, to możecie się odkuć w następnych.
Zapraszam do zgłoszeń. Wystarczy samo potwierdzenie uczestnictwa, kiedy będę miał graczy utworzę mapę i naniosę was (nie ma znaczenia, które miasto wybierzemy). Rozgrywka jest prosta i nie wymaga wiele.